دانستنیها, محتوا و سئو

خطای 404 چیست و چطور آن را رفع کنیم + ۶ ترفند طلایی

خطای 404 می‌تواند روی تجربه کاربری سایت شما تاثیر منفی بگذارد

مواجه شدن با خطای “404 Not Found” در وب‌سایت شما می‌تواند هم برای شما و هم برای بازدیدکنندگانتان ناامیدکننده باشد. خطای 404 نشان می‌دهد که صفحه درخواستی یا گم شده و یا به‌درستی پیکربندی نشده است که به طور بالقوه منجر به تجربه منفی کاربر و از دست دادن ترافیک می‌شود. با این حال، چندین استراتژی موثر وجود دارد که می‌توانید برای غلبه بر این خطا و اطمینان از ناوبری روان برای مخاطبان خود از آنها استفاده کنید. در این مطلب، ما 6 راه قدرتمند برای مقابله با خطای 4040 را بررسی می‌کنیم. این ترفندها به شما کمک می‌کنند تجربه کاربری وب‌سایت خود را بهبود بخشید.

خطای 404 چیست و چرا ظاهر می‌شود؟

خطای 404 چیست و چرا ظاهر می‌شود؟

حتما برای اتفاق افتاده است که یک URL را تایپ کرده‌اید و ناگهان خطای 404 را دیده‌اید. پیغام ارور 404 کد وضعیت پروتکل انتقال ابرمتن (HTTP) است که وقتی سرور نتواند یک صفحه درخواست یا محتوا را پیدا کند، فورا در صفحه کاربر این خطا را نمایش می‌دهد. به زبان ساده‌تر وقتی URL را وارد می‌کنید، مرورگر وب به سرور متصل می‌شود. سپس به طور کامل دایرکتوری را بررسی می‌کند تا با جست‌وجوی شما مطابقت داشته باشد. هنگامی که نتایج جست‌وجو پیدا نمی‌شود، کاربر یک پیغام خطای 404 دریافت می‌کند.

ارور 404 معمولا از سمت کاربر رخ می‌دهد، که نشان می‌دهد مرورگر او می‌تواند به یک سرور متصل شود، اما سرور نمی تواند صفحه درخواستی را پیدا کند. کمبود منابع در وب سرور رایج ترین دلیل برای خطای 404 است. بنابراین، صاحبان وب‌سایت باید خطای 404 را به‌درستی مدیریت کنند تا تجربه کاربر را بهبود بخشند.

چگونه خطای 404 می‌تواند روی سایت شما تاثیر بگذارد؟

تجربه کاربر در زمان بازدید از سایت شما و مرور آن اهمیت بسیار زیادی دارد. بروز خطاهایی مانند ارور 404 می‌تواند روی تجربه کاربر تاثیر منفی بگذارد و در نتیجه او دیگر به مرور وب‌سایت شما علاقه‌ای نداشته باشد. درواقع زمانی که کاربر به سایت شما سر می‌زند و به دلیل ظاهر شدن این ارور نتیجه دلخواه خود را به دست نمی‌آورد، به سراغ سایت‌های رقیب خواهد رفت و در نتیجه شما به‌صورت مستقیم مخاطبین خود را از دست می‌دهید.

یکی از نکات مهم دیگر در این زمینه، آسیب زدن خطای 404 به سئو وب‌سایت شما است. زیرا زمانی که کاربر به سایت شما وارد می‌شود و به‌سرعت آن را ترک می‌کند، یک زنگ خطر برای گوگل به صدا در می‌آید. در نظر گوگل، وب‌سایت شما اطلاعات مفیدی را به کاربر ارائه نداده است و به همین خاطر رتبه سئو شما افت خواهد کرد.

خطای 404 چیست و چرا ظاهر می‌شود؟

6 ترفند طلایی برای رفع خطای 404

اگر ارور 404 را در سایت خود مشاهده کردید، اصلا نگران نشوید. شما می‌توانید با استفاده از انواع ترفندها، این ارور را برای همیشه از بین ببرید. به طور کلی ظاهر شدن خطای 404 در دنیای اینترنت بسیار رایج است و بیشتر وب‌سایت‌ها با آن دست‌وپنجه نرم‌ می‌کنند. در ادامه 6 ترفند طلایی برای رفع این ارور را مرور می‌کنیم.

به طور منظم وب‌سایت خود را زیر نظر داشته باشید

اولین گام در رفع به خطای 404 این است که وب‌سایت خود را به طور فعال برای هر لینک شکسته یا صفحه گم شده زیر نظر داشته باشید. می‌توانید از ابزارها و افزونه های مختلفی استفاده کنید که به طور منظم سایت شما را اسکن و هر گونه ارور 404 را گزارش می کنند. با هوشیاری، می‌توانید به سرعت این مشکلات را قبل از اینکه بر تجربه کاربر تاثیر بگذارد شناسایی و اصلاح کنید.

صفحه 404 خود را سفارشی کنید

به‌جای نمایش یک پیام خطای عمومی، صفحه 404 خود را سفارشی کنید تا اطلاعات و راهنمایی‌های مفیدی را برای بازدیدکنندگانی که در آن قرار می‌گیرند، ارائه دهد. صفحه شخصی‌سازی شده می‌تواند شامل یک نوار جست‌وجو، پیوندهایی به صفحات پرطرفدار و حتی یک فراخوان برای اقدام باشد. این موارد کاربران را به صفحه اصلی یا محتوای مرتبط شما هدایت می‌کنند. یک صفحه 404 که به خوبی طراحی شده باشد، می‌تواند یک تجربه منفی را به فرصتی برای تعامل با مخاطبان تبدیل کند.

ریدایرکت لینک‌های شکسته

هنگامی که صفحه‌ای از وب‌سایت شما به طور دائم حذف یا جابه‌جا می‌شود، ریدایرکت 301 را برای هدایت کاربران از URL قدیمی به صفحه مربوطه اجرا کنید. این کار تضمین می‌کند که بازدیدکنندگان به‌جای مواجهه با ارور 404 به طور یکپارچه به مقصد صحیح هدایت می‌شوند. به طور منظم وب‌سایت خود را بررسی کنید تا صفحات با ترافیک بالا را که ممکن است جابه‌جا شده یا حذف شده‌اند، شناسایی و ریدایرکت‌های مناسب را برای حفظ ارزش لینک و تجربه کاربر تنظیم کنید.

از تگ‌های Canonical استفاده کنید

از تگ‌های Canonical استفاده کنید

خطاهای 404 اغلب زمانی رخ می‌دهند که موتورهای جستجو با صفحاتی مواجه می‌شوند که خالی یا نامربوط به نظر می‌رسند اما به جای کد وضعیت 404، کد وضعیت 200 OK را برمی‌گردانند. برای جلوگیری از این مشکل، از تگ‌های متعارف برای نشان دادن نسخه ترجیحی یک صفحه، به خصوص برای محتوای تولید شده به صورت پویا یا صفحات با محتوای مشابه استفاده کنید. تگ‌های متعارف به موتورهای جست‌وجو کمک می‌کنند تا بفهمنند که کدام URL باید ایندکس شود و احتمال بروز خطاهای 404 را کاهش می‌دهند.

انجام ممیزی منظم وب‌سایت

بازرسی‌های جامعی از ساختار، محتوا و پیوندهای داخلی وب‌سایت خود انجام دهید تا هر گونه مشکل اساسی را که ممکن است منجر به خطای 404 شود، شناسایی کنید. پیوندهای شکسته، محتوای قدیمی و قالب‌های URL متناقض را بررسی کنید و اقدامات اصلاحی را انجام دهید. در نهایت مطمئن شوید که وب‌سایت شما در دسترس و کاربرپسند باقی می‌ماند. ممیزی‌های منظم به حفظ سلامت و یکپارچگی سایت شما کمک می‌کند و در طول زمان وقوع خطاهای 404 را به حداقل می‌رساند.

نظارت بر داده‌های سرچ کنسول

سرچ کنسول گوگل اطلاعات ارزشمندی را در مورد نحوه خزش و ایندکس شدن وب‌سایت شما توسط موتورهای جست‌وجو ارائه می‌دهد. از جمله مواردی از خطاهای 404 که در طول فرایند خزیدن شناسایی شده‌اند. برای شناسایی الگوها یا روندهای مرتبط با خطاهای 404، مانند صفحات یا بخش‌هایی از سایت که نرخ خطای بالاتری دارند، داده‌های سرچ کنسول خود را به طور مرتب نظارت کنید. از این اطلاعات برای اولویت‌بندی تلاش‌های خود و رسیدگی به مسائل اساسی که ممکن است باعث این خطاها شوند استفاده کنید.

با آتنا هاست بهترین سرورها و هاست‌ها را خریداری کنید

با آتنا هاست بهترین سرورها و هاست‌ها را خریداری کنید

در این مطلب به طور کامل با خطای 404 و ترفندهایی برای رفع آن آشنا شدیم. اگر به دنبال یک هاست یا سرور خوب و قدرتمند هستید، می‌توانید از خدمات آتنا هاست استفاده کنید. ما در آتنا هاست خدمات هاستینگ بسیار متنوعی ارائه می‌دهیم و یکی از برترین‌های ایران در این حوزه هستیم. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

0/5 (0 نظر)