دانستنیها, سرور, هاست

تفاوت سرور و هاست | تفاوت‌های مهمی که باید بدانید

تفاوت سرور و هاست در بسیاری از زمینه‌ها کلیدی است

عبارات میزبان و سرور ممکن است به راحتی فردی را که در حوزه فناوری اطلاعات کافی ندارد، دچار سردرگمی کنند. سرور و هاست دو معنای متفاوت دارند، اما اغلب می‌توانند با هم مخلوط شوند. هاست دستگاهی است که به شبکه متصل می‌شود، در حالی که سرور به دستگاه‌های موجود در شبکه خدمات ارائه می‌دهد. اما این تعریف به ما چه می‌گوید؟ بیایید با مطالعه بیشتر در مورد اینکه هاست چیست، سرور چیست و به طور کلی بررسی تفاوت سرور و هاست، این دو را با جزئیات بیشتر مقایسه کنیم.

تفاوت سرور و هاست در بسیاری از زمینه‌ها کلیدی است

هاست چیست؟

برای بررسی تفاوت سرور و هاست، در ابتدا باید هر یک از آن‌ها را به‌صورت جداگانه بررسی کنیم. هاست وب چیزی است که به یک شبکه متصل می‌شود و به شما امکان می‌دهد تا با دستگاه‌های دیگر در همان شبکه تعامل داشته باشید. هر هاست یک آدرس IP دارد. با استفاده از این آدرس تمامی هاست‌های شبکه می‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و اطلاعاتی را برای یکدیگر ارسال کنند. ارتباط بین هاست‌ها با استفاده از DNS برقرار می‌شود. دی ان اس، هاست‌ها را بر اساس آدرس IP آنها شناسایی و آن‌ها را به مقصد صحیح هدایت می‌کنند.

سرور چیست؟

بعد از مشخص شدن تعریف و عملکرد هاست، نوبت آن است برای بررسی تفاوت سرور و هاست، به سراغ تعریف سرور برویم. به‌طور کلی سرور برای ارائه خدمات به سایر دستگاه‌ها یا کاربران استفاده می‌شود. سرورها می‌توانند نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری باشند. سرورها لزوما نباید میزبان در شبکه باشند. هنگامی که دستگاهی از سرور استفاده می‌کند، به آن کلاینت می‌گویند. سرورها می‌توانند به طور همزمان به چندین مشتری خدمات ارائه دهند.

تفاوت سرور و هاست

به‌طور کلی این ماهیت عملکرد است که تفاوت سرور و هاست را رقم می‌زند. به همین خاطر برای تعیین دقیق تفاوت این دو، می‌توان از یک جدول استفاده کرد. هرچند آشنایی با انواع سرور و هاست نیز می‌تواند به ما کمک کند تا تفاوت‌ها را دقیق‌تر تشخیص دهیم.

معرفی انواع هاست‌ها برای بررسی تفاوت سرور و هاست

معرفی انواع هاست‌ها برای بررسی تفاوت سرور و هاست

در هاستینگ، 6 نوع هاست رایج وجود دارد که برای میزبانی وب سایت ها و برنامه های کاربردی در اینترنت استفاده می شوند. تفاوت اصلی بین هاست و سرور در اینجا این است که این هاست ها شما را قادر می سازند تا به شبکه ای متصل شوید که سرورها در آن خدمات ارائه می دهند. در ادامه با انواع هاست آشنا می‌شویم.

هاست اشتراکی

هاست اشتراکی از یک سرور فیزیکی استفاده می‌کند و منابع سرور را بین چندین کاربر به اشتراک می‌گذارد. این نوع هاست، اساسی‌ترین نوع هاستینگی است که می‌توانید در بازار دریافت و می‌توانید از آن برای میزبانی وب‌سایت‌های ساده مانند وبلاگ‌های شخصی استفاده کنید. هاست اشتراکی ارزان‌ترین راه حل موجود برای میزبانی وب است، اما می‌تواند امنیت و عملکرد را به خطر بیندازد.

هاست اختصاصی

هاست‌های اختصاصی یک سرور قدرتمند هستند که تنها توسط یک مشتری استفاده می‌شوند. میزبان می‌تواند از تمام منابع سرور اختصاصی استفاده کند. هاست اختصاصی بسیار امن است؛ چرا که وقتی وب‌سایت خود را روی آن میزبانی می‌کنید، از سایر هاست‌های شبکه جدا می‌شود. در همین حال استفاده از هاست اشتراکی شما را در محیطی مشابه سایر کاربران قرار می‌دهد.

هاست مدیریت شده

خدمات هاست مدیریت شده توسط بسیاری از ارائه‌دهندگان هاست ارائه می‌شود که برنامه‌های هاستینگ اختصاصی را می‌فروشند. هنگامی که یک گزینه مدیریت شده را انتخاب می‌کنید، ارائه‌دهنده خدمات هاستینگ به شما کمک می‌کند سرور خود را راه‌اندازی، هر گونه داده را از سرور قدیمی خود منتقل و سرور خود را در حین میزبانی با آنها حفظ کنید.

ارائه‌دهندگان خدمات هاستینگ وب حتی می‌توانند به طور منظم از داده‌ها نسخه پشتیبان تهیه کنند، به طور فعال سرور شما را برای جلوگیری از بدافزارها نظارت و یک سیستم امنیتی برای سرور اختصاصی مدیریت شده شما راه‌اندازی کنند.

هاست سرور خصوصی مجازی (VPS)

هاست VPS نوعی میزبانی مشترک است که در آن فضای هاستینگ خصوصی خود را دریافت می‌کنید. داشتن یک فضای میزبانی جدا از سایر هاست‌ها به شما برتری نسبت به هاست اشتراکی می‌دهد که با امنیت بالا و عملکرد بهبود یافته همراه است. هاست خصوصی مجازی نیز قدرتمندتر و پایدارتر از هاست اشتراکی و در عین حال ارزان‌تر از هاست اختصاصی است.

هاست‌های ابری

هاست ابری یک سرویس میزبانی جدید، محبوب و بسیار انعطاف‌پذیر است. سرورهای ابری مبتنی بر نرم افزار هستند و توسط سرورهای مجازی تغذیه می‌شوند. مزیت داشتن هاست مبتنی بر نرم افزار این است که در یک محیط ابری با قدرت فراوان اجرا می‌شود. برنامه‌های هاستینگ شما می‌توانند از منابع مورد نیاز شبکه ابری استفاده کنند که به آن مقیاس‌پذیری انعطاف‌پذیر گفته می‌شود. از آنجایی که هاست ابری بر روی سرورهای مجازی اجرا می‌شود که به‌عنوان سرورهای اختصاصی نیز شناخته می‌شوند، بسیار قدرتمند است و دریافت عملکرد عالی را امکان‌پذیر می‌کند.

پنج نوع مختلف سرور که برای بررسی تفاوت سرور و هاست باید بشناسید

پنج نوع مختلف سرور که برای بررسی تفاوت سرور و هاست باید بشناسید

در ادامه بررسی تفاوت سرور و هاست باید به سراغ معرفی انواع سرورها برویم. انواع مختلفی از سرورهای مختلف برای اهدافی مانند پست الکترونیک، میزبانی وب‌سایت و … استفاده می‌شود. تفاوت اصلی هاست و سرور در این است که انواع سرورها دستگاه‌هایی هستند که در شبکه‌ای از هاست خدمات ارائه می‌دهند. در ادامه با 5 سرور رایج آشنا می‌شویم.

وب سرورها

در بحث تفاوت سرور و هاست، ممکن است با اصطلاح وب سرور بیشتر آشنا باشید. از نظر فنی، وب سرورها برای میزبانی وب‌سایت‌ها و برنامه‌های کاربردی تحت وب استفاده می‌شوند. این خدمات میزبانی شده در اینترنت و با استفاده از یک مرورگر وب قابل دسترسی هستند.

سرورهای پست الکترونیکی

سرورهای ایمیل برای میزبانی از کلاینت‌های ایمیلی استفاده می‌شوند که به کل سازمان، مانند یک کسب‌وکار یا یک مدرسه، خدمت می‌کنند. آنها بستری را فراهم می‌کنند که همه کاربران در یک سازمان می‌توانند از آن برای اتصال به پست الکترونیکی استفاده کنند. سرورهای ایمیل نه تنها کاربران محلی را به هم متصل می‌کنند، بلکه می‌توانند ایمیل را برای کاربران راه دور نیز دریافت و ارسال کنند.

سرورهای کاربردی

از سرورهای کاربردی برای توسعه نرم افزار یا اجرای برنامه‌ها استفاده می‌شود. این سرورها عملیات منطقی را برای برنامه‌ها انجام می‌دهند. برخی از سرورهای کاربردی رایج عبارت‌اند از Java، PHP و سرورهای فریمورک دات نت.

سرورهای پایگاه داده

سرورهای پایگاه داده برای ذخیره اطلاعات و مدیریت روابط بین پایگاه‌های مختلف استفاده می‌شوند. آنها برای کسب‌وکارهایی که با مقادیر زیادی اطلاعات فعالیت می‌کنند، بسیار مهم هستند و باید ساختار سازمان‌یافته‌ای از داده‌های خود داشته باشند.

سرورهای پایگاه داده اطلاعات سازمان را به شبکه متصل می‌کنند و می‌توانند به هر فردی اجازه دسترسی به آن را بدهند. سرورهای پایگاه داده می‌توانند داده‌ها را در پایگاه‌های داده ذخیره کنند و همچنین در صورت درخواست، اطلاعات را از آنها بازیابی کنند. به طور معمول، پایگاه داده‌ها بر روی سرورهای اختصاصی با اتصال اینترنت 10 گیگابیت بر ثانیه برای انتقال سریع داده‌ها میزبانی می‌شوند.

سرورهای فایل

سرورهای فایل به‌سادگی برای ذخیره داده‌ها و اطلاعات در یک سازمان استفاده می‌شوند. آنها ذخیره‌سازی داده‌ها را آسان‌تر و دسترسی به داده‌ها را برای هر کسی در شبکه فراهم می‌کنند. سرورهای فایل بسیار مفید هستند، به‌خصوص زمانی که نیاز به دسترسی به داده‌هایی دارید که به‌صورت فیزیکی نمی‌توانید به آنها دسترسی پیدا کنید. در عوض، با اتصال به سرور با استفاده از اتصال به اینترنت، به راحتی می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید.

برای خرید سرور و هاست، آتنا هاست را انتخاب کنید

برای خرید سرور و هاست، آتنا هاست را انتخاب کنید

در این مطلب تفاوت سرور و هاست را مرور کردیم. اگر قصد خرید سرور و هاست را دارید، می‌توانید از خدمات مجموعه هاستینگ آتنا هاست استفاده کنید. ما در آتنا هاست با سال‌ها سابقه در این حوزه، از بهترین‌ها هستیم و محصولات و پلن‌های متنوعی را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

0/5 (0 نظر)