خطای ۴۰۴ می‌تواند روی تجربه کاربری سایت شما تاثیر منفی بگذارد

مواجه شدن با خطای “۴۰۴ Not Found” در وب‌سایت شما می‌تواند هم برای شما و هم برای بازدیدکنندگانتان ناامیدکننده باشد. خطای ۴۰۴ نشان می‌دهد که صفحه درخواستی یا گم شده و یا به‌درستی پیکربندی نشده است که به طور بالقوه منجر به تجربه منفی کاربر و از دست دادن ترافیک می‌شود. با این حال، چندین استراتژی موثر وجود دارد که می‌توانید برای غلبه بر این خطا و اطمینان از ناوبری روان برای مخاطبان خود از آنها استفاده کنید. در این مطلب، ما ۶ راه قدرتمند برای مقابله با خطای ۴۰۴۰ را بررسی می‌کنیم. این ترفندها به شما کمک می‌کنند تجربه کاربری وب‌سایت خود را بهبود بخشید.

خطای 404 چیست و چرا ظاهر می‌شود؟

خطای ۴۰۴ چیست و چرا ظاهر می‌شود؟

حتما برای اتفاق افتاده است که یک URL را تایپ کرده‌اید و ناگهان خطای ۴۰۴ را دیده‌اید. پیغام ارور ۴۰۴ کد وضعیت پروتکل انتقال ابرمتن (HTTP) است که وقتی سرور نتواند یک صفحه درخواست یا محتوا را پیدا کند، فورا در صفحه کاربر این خطا را نمایش می‌دهد. به زبان ساده‌تر وقتی URL را وارد می‌کنید، مرورگر وب به سرور متصل می‌شود. سپس به طور کامل دایرکتوری را بررسی می‌کند تا با جست‌وجوی شما مطابقت داشته باشد. هنگامی که نتایج جست‌وجو پیدا نمی‌شود، کاربر یک پیغام خطای ۴۰۴ دریافت می‌کند.

ارور ۴۰۴ معمولا از سمت کاربر رخ می‌دهد، که نشان می‌دهد مرورگر او می‌تواند به یک سرور متصل شود، اما سرور نمی تواند صفحه درخواستی را پیدا کند. کمبود منابع در وب سرور رایج ترین دلیل برای خطای ۴۰۴ است. بنابراین، صاحبان وب‌سایت باید خطای ۴۰۴ را به‌درستی مدیریت کنند تا تجربه کاربر را بهبود بخشند.

چگونه خطای ۴۰۴ می‌تواند روی سایت شما تاثیر بگذارد؟

تجربه کاربر در زمان بازدید از سایت شما و مرور آن اهمیت بسیار زیادی دارد. بروز خطاهایی مانند ارور ۴۰۴ می‌تواند روی تجربه کاربر تاثیر منفی بگذارد و در نتیجه او دیگر به مرور وب‌سایت شما علاقه‌ای نداشته باشد. درواقع زمانی که کاربر به سایت شما سر می‌زند و به دلیل ظاهر شدن این ارور نتیجه دلخواه خود را به دست نمی‌آورد، به سراغ سایت‌های رقیب خواهد رفت و در نتیجه شما به‌صورت مستقیم مخاطبین خود را از دست می‌دهید.

یکی از نکات مهم دیگر در این زمینه، آسیب زدن خطای ۴۰۴ به سئو وب‌سایت شما است. زیرا زمانی که کاربر به سایت شما وارد می‌شود و به‌سرعت آن را ترک می‌کند، یک زنگ خطر برای گوگل به صدا در می‌آید. در نظر گوگل، وب‌سایت شما اطلاعات مفیدی را به کاربر ارائه نداده است و به همین خاطر رتبه سئو شما افت خواهد کرد.

۶ ترفند طلایی برای رفع خطای ۴۰۴

6 ترفند طلایی برای رفع خطای 404

اگر ارور ۴۰۴ را در سایت خود مشاهده کردید، اصلا نگران نشوید. شما می‌توانید با استفاده از انواع ترفندها، این ارور را برای همیشه از بین ببرید. به طور کلی ظاهر شدن خطای ۴۰۴ در دنیای اینترنت بسیار رایج است و بیشتر وب‌سایت‌ها با آن دست‌وپنجه نرم‌ می‌کنند. در ادامه ۶ ترفند طلایی برای رفع این ارور را مرور می‌کنیم.

به طور منظم وب‌سایت خود را زیر نظر داشته باشید

اولین گام در رفع به خطای ۴۰۴ این است که وب‌سایت خود را به طور فعال برای هر لینک شکسته یا صفحه گم شده زیر نظر داشته باشید. می‌توانید از ابزارها و افزونه های مختلفی استفاده کنید که به طور منظم سایت شما را اسکن و هر گونه ارور ۴۰۴ را گزارش می کنند. با هوشیاری، می‌توانید به سرعت این مشکلات را قبل از اینکه بر تجربه کاربر تاثیر بگذارد شناسایی و اصلاح کنید.

صفحه ۴۰۴ خود را سفارشی کنید

به‌جای نمایش یک پیام خطای عمومی، صفحه ۴۰۴ خود را سفارشی کنید تا اطلاعات و راهنمایی‌های مفیدی را برای بازدیدکنندگانی که در آن قرار می‌گیرند، ارائه دهد. صفحه شخصی‌سازی شده می‌تواند شامل یک نوار جست‌وجو، پیوندهایی به صفحات پرطرفدار و حتی یک فراخوان برای اقدام باشد. این موارد کاربران را به صفحه اصلی یا محتوای مرتبط شما هدایت می‌کنند. یک صفحه ۴۰۴ که به خوبی طراحی شده باشد، می‌تواند یک تجربه منفی را به فرصتی برای تعامل با مخاطبان تبدیل کند.

ریدایرکت لینک‌های شکسته

هنگامی که صفحه‌ای از وب‌سایت شما به طور دائم حذف یا جابه‌جا می‌شود، ریدایرکت ۳۰۱ را برای هدایت کاربران از URL قدیمی به صفحه مربوطه اجرا کنید. این کار تضمین می‌کند که بازدیدکنندگان به‌جای مواجهه با ارور ۴۰۴ به طور یکپارچه به مقصد صحیح هدایت می‌شوند. به طور منظم وب‌سایت خود را بررسی کنید تا صفحات با ترافیک بالا را که ممکن است جابه‌جا شده یا حذف شده‌اند، شناسایی و ریدایرکت‌های مناسب را برای حفظ ارزش لینک و تجربه کاربر تنظیم کنید.

از تگ‌های Canonical استفاده کنید

از تگ‌های Canonical استفاده کنید

خطاهای ۴۰۴ اغلب زمانی رخ می‌دهند که موتورهای جستجو با صفحاتی مواجه می‌شوند که خالی یا نامربوط به نظر می‌رسند اما به جای کد وضعیت ۴۰۴، کد وضعیت ۲۰۰ OK را برمی‌گردانند. برای جلوگیری از این مشکل، از تگ‌های متعارف برای نشان دادن نسخه ترجیحی یک صفحه، به خصوص برای محتوای تولید شده به صورت پویا یا صفحات با محتوای مشابه استفاده کنید. تگ‌های متعارف به موتورهای جست‌وجو کمک می‌کنند تا بفهمنند که کدام URL باید ایندکس شود و احتمال بروز خطاهای ۴۰۴ را کاهش می‌دهند.

انجام ممیزی منظم وب‌سایت

بازرسی‌های جامعی از ساختار، محتوا و پیوندهای داخلی وب‌سایت خود انجام دهید تا هر گونه مشکل اساسی را که ممکن است منجر به خطای ۴۰۴ شود، شناسایی کنید. پیوندهای شکسته، محتوای قدیمی و قالب‌های URL متناقض را بررسی کنید و اقدامات اصلاحی را انجام دهید. در نهایت مطمئن شوید که وب‌سایت شما در دسترس و کاربرپسند باقی می‌ماند. ممیزی‌های منظم به حفظ سلامت و یکپارچگی سایت شما کمک می‌کند و در طول زمان وقوع خطاهای ۴۰۴ را به حداقل می‌رساند.

نظارت بر داده‌های سرچ کنسول

سرچ کنسول گوگل اطلاعات ارزشمندی را در مورد نحوه خزش و ایندکس شدن وب‌سایت شما توسط موتورهای جست‌وجو ارائه می‌دهد. از جمله مواردی از خطاهای ۴۰۴ که در طول فرایند خزیدن شناسایی شده‌اند. برای شناسایی الگوها یا روندهای مرتبط با خطاهای ۴۰۴، مانند صفحات یا بخش‌هایی از سایت که نرخ خطای بالاتری دارند، داده‌های سرچ کنسول خود را به طور مرتب نظارت کنید. از این اطلاعات برای اولویت‌بندی تلاش‌های خود و رسیدگی به مسائل اساسی که ممکن است باعث این خطاها شوند استفاده کنید.

با آتنا هاست بهترین سرورها و هاست‌ها را خریداری کنید

در این مطلب به طور کامل با خطای ۴۰۴ و ترفندهایی برای رفع آن آشنا شدیم. اگر به دنبال یک هاست یا سرور خوب و قدرتمند هستید، می‌توانید از خدمات آتنا هاست استفاده کنید. ما در آتنا هاست خدمات هاستینگ بسیار متنوعی ارائه می‌دهیم و یکی از برترین‌های ایران در این حوزه هستیم. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *