تفاوت VPS و VDS چیست؟

در دنیای دیجیتال امروز فعالیت آنلاین کسب‌وکارها در افزایش بهره‌وری و رشد فروش تاثیر مستقیم دارد. بسیاری از مجموعه‌ها برای کاهش هزینه‌های خود به سمت انتخاب میزبان اشتراکی می‌روند؛ اما به دلیل محدودیت‌های موجود، خرید هاست اشتراکی نمی‌تواند در بلندمدت راهگشا باشد. به همین دلیل خرید سرور مجازی (VPS) یا سرور اختصاصی مجازی (VDS) بهترین گزینه برای کسب‌وکارهایی است که به دنبال توسعه خدمات دیجیتال مارکتینگ و رشد بازاریابی آنلاین خود هستند. بر همین اساس در این مطلب از وب‌سایت آتنا هاست به بررسی تفاوت VPS و VDS می‌پردازیم تا در زمان خرید سرور بهترین گزینه را متناسب با شرایط و اهداف خود انتخاب کنید.

سرور خصوصی مجازی (VPS)؛ میزبانی مناسب برای انواع سایت‌ها

سرور خصوصی مجازی (VPS)؛ میزبانی مناسب برای انواع سایت‌ها

برای شناخت تفاوت VPS و VDS در ابتدا باید هر کدام از این نوع سرورها را بشناسیم. سرور خصوصی مجازی یا VPS، یک راهکار میزبانی است که شامل تقسیم یک سرور فیزیکی به چندین سرور مجازی می‌شود. هر سرور مجازی سیستم‌عامل، منابع و عملکرد مستقل خود را دارد که مانند یک سرور فیزیکی جداگانه عمل می‌کنند. این فرایند از طریق فناوری مجازی‌سازی به دست می‌آید که امکان تقسیم یک سرور فیزیکی به چندین محیط مجازی را به وجود می‌آورد.

به‌عنوان‌مثال یک سرور فیزیکی را به‌عنوان یک آپارتمان تصور کنید که هر VPS یک واحد جداگانه در آن است. همه واحدها ساختار ساختمانی مشابهی دارند؛ اما به طور مستقل منابع اختصاصی خود مانند آب، برق و گاز و… را دارند. در زمینه میزبانی  VPSنیز، فناوری مجازی‌سازی به‌عنوان دیوارهایی به کار می‌رود که هر واحد آپارتمان را جدا می‌کند. هر کدام از سرورهای مجازی اختصاصی با منابع خود مانند: CPU، RAM، فضای دیسک و… خود را دارد و با کمک آن‌ها مستقل از دیگران وظایف خود را انجام می‌دهد.

معمولا از یک Hypervisor برای جدا کردن سخت‌افزار به سرورهای مجازی با استفاده از لایه‌های مجازی استفاده می‌کنند. به همین دلیل، کاربران می‌توانند به منابع خصوصی یا اختصاصی در داخل یک محیط مشترک دسترسی داشته باشند.

بر همین اساس مهم‌ترین کاربردهای VPS عبارت‌اند از:

  • سرورهای میزبانی وب
  • پایگاه داده
  • سرور پست الکترونیکی
  • برای ذخیره‌‌سازی داده‌ها
  • هاست cPanel یا Plesk
  • ارائه خدمات ابری
  • ارائه ایستگاه‌های کاری مجازی به کارکنان از راه دور
  • سرورهای گیمینگ
  • فعالیت‌های محاسباتی
  • توسعه و تست نرم‌افزار
  • برای کار در بازارهای مالی

سرور مجازی VDS نوعی سرور مدیریت شده است

سرور مجازی VDS نوعی سرور مدیریت شده است

پس از شناخت کاربردهای سرور اختصاصی مجازی، برای اطلاع کامل از تفاوت VPS و VDS باید به بررسی سرور خصوصی مجازی یا نیمه اختصاصی مجازی (Virtual Dedicated Server) بپردازیم. این زیرساخت ابری نوعی سرور مجازی مدیریت شده به‌شمار می‌آید که برای ارتقا و پایه‌ریزی برنامه‌های کاربردی کاربر استفاده می‌شود. سرورهای خصوصی مجازی مانند VPS با تقسیم سرور فیزیکی به مجازی‌ سازها به وجود می‌آیند و هر VDS امکان دسترسی برای نصب نرم‌افزار سفارشی و همچنین شرایط استفاده از سیستم‌عامل انتخابی کاربران را به وجود می‌آورد.

مهم‌ترین مزیت استفاده از سرورهای اختصاصی مجازی، عملکرد مطلوب آن‌ها در سایت‌های با تعداد بازدید بالا است. این نوع سرور با برخورداری از مقیاس‌پذیری، کارآمدی و اعتماد بالا، به‌صورت اختصاصی در اختیار سایت‌های پربازدید قرار می‌گیرند و با ارائه تمام عملکردهای اختصاصی یک سرور به آن‌ها، نیاز وب‌سایت‌ها به خرید فضای عمومی را از بین می‌برند.

مهم‌ترین مزایای خرید سرور خصوصی مجازی عبارت‌اند از:

  • میزبانی از سایت‌های اطلاعاتی در مقیاس بزرگ
  • بهترین گزینه برای بهره‌مندی از خدمات ابری
  • مدیریت سرور و توسعه اپلیکیشن
  • استقرار و توسعه هاستینگ
  • بهترین گزینه برای برنامه‌های نیازمند به امنیت بالا

بررسی تفاوت VPS و VDS

اگر به دنبال خرید هاست Sql، خرید هاست وردپرس ایران، تهیه سرور مجازی بیگ بلو باتن یا هر نوع خدمات هاستینگ دیگری هستید، حتما باید با تفاوت VPS و VDS آشنا باشید. در نگاه اول VPS به کاربران اجازه نمی‌دهد منابع اختصاصی خود را با سایر کاربران به اشتراک بگذارند و منابع آن (فضای دیسک، CPU، حافظه، سیستم‌عامل و پهنای باند) ثابت و غیر قابل تغییر هستند. به همین دلیل خرید سرور VDS، باعث می‌شود تا سرور از ترافیک سایت در امان باشد و کارآمدی بیشتری نسبت به VPS داشته باشد.

از سوی دیگر در VPS، منابع سرور اختصاصی به چند قسمت کوچک‌تر تقسیم می‌شوند و نرم‌افزار ظرفیت مناسبی را به هر سرور خصوصی اختصاص می‌دهد. به عبارت‌ بهتر هر کاربر در این نوع سرور با محدودیت‌هایی روبه‌رو می‌شود که در صورت نیاز به استفاده از سرعت ترافیک بالا برای سایت باید به آن توجه داشت.

برای بیان تفاوت VPS و VDS باید به پایداری منابع در VDS اشاره کرد. در این نوع سرور با افزایش ترافیک کند نمی‌شود و عملکرد کاربران دیگر منابع را مصرف نمی‌کند. البته هزینه نصب و اجرای آن از VPS بیشتر است. می‌توان گفت که VPS می‌تواند برای سازمان‌ها و وب‌سایت‌های متوسط و در حال توسعه بسیار مفید باشد، زیرا احتمال عملکرد همزمان بسیاری از نمونه‌ها با حداکثر ظرفیت خود بسیار کم است.

جدول مقایسه تفاوت VDS و VPS

یکی از مهم‌ترین نکات در اطلاع از تفاوت VPS و VDS، شناخت کاربردهای این دو نوع سرور مجازی است. سرور اختصاصی مجازی فرصت‌های بهتری را برای فرایندهای آموزشی، فرصت‌های مالی و ذخیره‌سازی بهتر داده‌ها به وجود می‌آورد. در چنین شرایطی خرید سرور مجازی بیگ بلو باتن، یا خرید سرور اختصاصی بیگ بلو باتن راهکار مناسبی برای مراکز آموزشی به‌منظور ارائه خدمات باکیفیت‌تر است.

همچنین بدون توجه به خرید هاست لینوکس ایران، خرید هاست ویندوز ایران یا خرید هاست ویندوز آلمان، کاربران می‌توانند با خرید سرور اختصاصی مجازی و خرید فضای ابری خصوصی، سرعت پردازش اطلاعات وب‌سایت خود را افزایش دهند. بر همین اساس در جدول زیر به طور کامل به تفاوت VPS و VDS می‌پردازیم.

جدول برسی تفاوت VPS و VDS
VPS VDS
اشتراک‌گذاری منابع میزبان فراهم کردن سرور اختصاصی از راه دور و کاربرد تنها برای یک کاربر
پیکربندی برای چندین سرور اشغال تمام ظرفیت سرور
مقرون‌به‌صرفه‌تر از VDS گران‌تر از VPS
مقیاس‌پذیری بهتر نسبت به VDS مقیاس‌پذیری سخت‌تر نسبت به VPS
استفاده از فناوری  OpenVZبرای افزایش سرعت کار استفاده از فناوری  KVMبرای اجرای سرور مجازی
محدودیت بیشتر نسبت به VDS کنترل عملکرد توسط سخت‌افزار سرور
مناسب برای فعالیت‌های کم‌حجم مانند اتصال دسکتاپ‌ها، تجارت الکترونیک کوچک، سایت‌های شرکتی و برنامه‌های اداری مناسب برای پخش برنامه‌های ویدئویی و صوتی، سرورهای گیمینگ، وب‌سایت‌های پرترافیک و پروژه‌های بزرگ تجارت الکترونیک

سرور اختصاصی مجازی یا سرور مجازی خصوصی؛ کدام را انتخاب کنیم؟

بسیاری از کسب‌وکارها در زمان خرید دامنه و راه‌اندازی وب‌سایت‌های خود به دنبال بهترین میزبان و افزایش سرعت عملکرد سایت‌های خود هستند. انتخاب بهترین نوع میزبان برای این مجموعه‌ها باید کاملا منطبق با نیازها، بودجه، استراتژی‌های تبلیغاتی و جامعه هدف مشتریان آن‌ها باشد.

به همین دلیل بهتر است با بررسی تفاوت VPS و VDS و ارزیابی اهداف خود، بهترین گزینه را انتخاب کنید. اگر وب‌سایت‌های شلوغی دارید VDS گزینه مناسبی است؛ اما خرید VPS برای وب‌سایت‌های در حال توسعه با عملکردی مطلوب هزینه‌های شما را کاهش می‌دهد.

سرور اختصاصی مجازی یا سرور مجازی خصوصی؛ کدام را انتخاب کنیم؟

خرید انواع سرورهای مجازی از آتنا هاست

آتنا هاست یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های هاستینگ در کشور است که با پشتیبانی از انواع نیازهای مشتریان، نامی شناخته‌شده در حوزه هاستینگ به‌شمار می‌آید. مجموعه ما با ارائه خدمات نمایندگی فروش هاست ویندوز، نمایندگی فروش هاست لینوکس، خرید گواهینامه امنیتی ssl، خرید فضای ابری عمومی، در اختیار قرار دادن انواع هاست‌های اشتراکی، اختصاصی و مجازی و… طیف متنوعی از خدمات را به شما ارائه می‌دهد. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره کاربردهای VPS و VDS و خرید این نوع از سرورهای مجازی، از طریق سایت ما با کارشناسان در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *